slonecznedni.pl

Strona o budownictwie, wystroju i fotowoltaice.

Dom

Kiedy najlepiej zrobić drzemkę?

Gdyby porównać mózg do komputera, to sen działa na niego, jak przycisk reset. Nawet chwila efektywnego odpoczynku w formie drzemki w ciągu dnia może wyraźnie wpłynąć na to, jak sprawnie człowiek będzie funkcjonował. Drzemka nie jest stratą czasu, ponieważ pozwala odzyskać siły, a także daje wiele innych korzyści dla organizmu. Ile powinna trwać drzemka? Kiedy powinno się ją robić?

Jakie korzyści daje drzemka?

Drzemka w ciągu dnia była podstawą funkcjonowania wielu światowych przywódców, artystów, myślicieli, i ludzi, którzy wpływali na losy innych. Chwilę przerwy na sen zawsze musieli wygospodarować Winston Churchill, Albert Einstein, Salvador Dali czy Barack Obama. Napoleonowi wystarczyły tylko cztery godziny snu, ale w ciągu dnia nie potrafił dłużej funkcjonować, jeśli nie zrobił sobie drzemki. Podobnie zresztą było z Leonardo da Vinci, który spał mniej niż trzy godziny. Wiele badań naukowych potwierdza, że taka forma odpoczynku może skutecznie wpływać na ludzki organizm. Krótka przerwa na sen sprawia, że umysł człowieka zaczyna działać tak sprawnie, jak zaledwie 10 minut po obudzeniu. 

Drzemka może mieć zbawienny wpływ na zdrowie. Nawet kwadrans w ciągu dnia jest w stanie mieć dobry wpływ na serce i aż o 30 procent ograniczyć ryzyko zawału, czy też innych chorób układu krążenia. Skorzystać na tym mogą przede wszystkim osoby powyżej 60. roku życia. Chwila wyciszenia w ciągu dnia pozwala stymulować rytm pracy serca. Naukowcy z University of California w Berkley udowodnili, że krótka przerwa na sen może mieć pozytywny wpływ na proces przyswajania wiedzy. W hipokampie, czyli tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za funkcje poznawcze i proces uczenia się, dochodzi wtedy do swoistego „oczyszczenia”. Mózg wtedy porządkuje wszystkie dane i przygotowuje się na nową porcję informacji.

Ile powinna trwać drzemka i kiedy ją zrobić?

Według uczonej Sary Mednick, która od wielu lat zajmuje się analizą snu i wpływu drzemka na organizm, osoby dorosłe, wstające między 6 a 8 rano i kładące się spać około 23 powinny zrobić sobie krótką przerwę na takie wyciszenie między godziną 13 a 15. W przypadku najmłodszych dzieci, według naukowców z Uniwersytetu Kolorado w Boulder, chroniczny brak drzemek w wieku poniżej 3. roku życia może przełożyć się na to, że będą one znacznie gorzej radziły sobie ze zmianami nastroju. Ile powinna trwać drzemka w ich przypadku? Dzieci w tym wieku powinny spać w dzień nawet około półtorej godziny. 

Z kolei nastolatkowie osiągną największe korzyści z drzemki, kładąc się na około 20 minut po godzinie 16, kiedy wrócą ze szkoły. Według naukowców z NASA idealna drzemka powinna trwać nie dłużej niż 26 minut. Co istotne, najlepiej ją uciąć sobie około 6 godzin po przebudzeniu, ale nie później niż 4 godziny przed pójściem spać. Okazuje się, że taki krótki relaks będzie działał zbawiennie na mózg i poprawi wydajność pracy człowieka nawet o 30 procent. Natomiast niecałe pół godziny snu w ciągu dnia starczy, aby podnieść poziom koncentracji aż o 50 procent. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.